1/11/2014 - Nieuwe aanpassing voor de renovatiepremie
In tegenstelling tot wat eerder werd bericht zal de mogelijkheid tot het aanvragen van de huidige renovatiepremie verlengd worden tot 30 november 2014.
Vanaf 1 december 2014 zult u de renovatiepremie zoals ze nu bestaat niet meer kunnen aanvragen, maar dient u te wachten tot de zomer van 2015 om een belastingvermindering aan te vragen.
Wat verandert er ten opzichte van de aanpassing van 1 oktober 2015 ?
- Alle aanvragen ingediend voor 1 december zullen nog afgehandeld en uitbetaald worden volgens de oude voorwaarden.
- Contracten afgesloten voor 4 november (let op, dit zou nog met enkele dagen kunnen veranderen) kunnen mee ingediend worden met de aanvraag van de renovatiepremie. Hierbij moet geen factuur gevoegd worden. U heeft tot 28 februari 2015 de tijd om deze facturen na te sturen en zo uw dossier te vervolledigen. De werken moeten voor 28 februar 2015 uitgevoerd zijn.
Administratieve verandering van de aanvraag
De werken waarvoor een contract bestaat maar nog geen factuur werd opgesteld, moeten aangemeld worden met een 'aanmeldingsformulier'. Dit aanmeldingsformulier zal begin volgende week beschikbaar zijn.
Bijkomende verandering :
Indien u reeds een aanvraag heeft ingediend die nog niet beslist werd, dan kan er nog een aanmeldingsformulier aan de aanvraag toegevoegd worden. In ieder geval dienen de aangemelde aannemingsovereenkomsten of bestelbonnen te dateren van voor 4 november 2014 (deze datum kan nog met enkele dagen aangepast worden) . Aanmeldingen komen slechts in aanmerking als ze voor 1 december 2014 bij het agentschap zijn ontvangen (datum poststempel van de verzending of afgiftebewijs verstrekt door het agentschap).
1/10/2014 - Aanpassing voor de renovatiepremie
Op 3 oktober 2014 werd een besluit goedgekeurd in het Vlaams parlement die de renovatiepremie hervormt. Deze hervorming is vooral beperkt gebleven tot de terugbetalingfaciliteiten. Winfera heeft de nieuwe renovatiepremie voor u geanalyseerd.
Aanpassingen aan de renovatiepremie
Aanvragen ingediend voor 01/11/2014 blijven onder het oude stelsel maw terugbetaling tot 10.000 € en dit in 1 keer. Er zijn (voorlopig) geen veranderingen voor de verbeteringspremie
Vanaf 01/11/2014 blijven dezelfde terugbetalingsvoorwaarden van toepassing (max 1 woning, inkomensgrenzen, ….), maar de terugbetaling gebeurt niet meer in 1 keer. Er moet nog steeds een aanvraag voor renovatiepremie gedaan worden bij de Vlaamse overheid. De Vlaamse overheid doet geen terugbetaling maar bezorgt een attest om bij te voegen bij de belastingsaangifte. Het toegekend bedrag wordt in 3 schijven terugbetaald via de belastingsaangifte.
De nieuwe attesten kunnen aangevraagd worden vanaf de zomer van 2015. Deze kunnen bijgevoegd worden bij de belastingsaangifte van 2016 (inkomstenjaar 2015). Hierdoor gebeurt de terugbetaling in 2017, 2018 en 2019.
De oude regeling wordt afgeschaft op 1/11/2014 en de nieuwe regeling treed pas in werking in de zomer van 2015. In deze tussenperiode kan er geen aanvraag ingediend worden. De facturen waarvoor een premie aangevraagd wordt, mogen maximum 3 jaar oud zijn. Hierdoor zouden facturen opgesteld tussen 1/11/2011 en de zomer van 2011 (datum nog niet gekend) in principe niet meer ingediend kunnen worden. De Vlaamse overheid zal echter een overgangsmaatregel voorzien waardoor deze toch mee ingediend mogen worden, maw, bij de start van het nieuwe stelsel zullen facturen van iets ouder van 3 jaar toch ingediend kunnen worden.
Welk voordeel haal ik uit de belastingsvermindering ?
Bij een belastingsaftrek (aftrekbare kosten), zoals pensioensparen, wordt het bedrag in mindering gebracht van de inkomsten, waardoor iemand minder belastingen betaalt. Iemand die bijvoorbeeld 500 € pensioensparen doet, betaalt op 500 € inkomsten minder belastingen en haal hieruit een voordeel, afhankelijk van zijn inkomen, van ongeveer 200 à 300 €.
De vernieuwde renovatiepremie is echter een belastingsvermindering. Iemand die recht heeft op bv. 3000 €, gaat dit bedrag op het einde van de berekening verrekend zien. Indien hij bevoordeeld zonder rekening te houden met deze belastingsaftrek 2000 € moest bijbetalen, gaat hierdoor 1.000 € terugbetaald krijgen. Iemand die recht heeft op 3.000 € premie zal dus effectief 3.000 € ontvangen. (eventueel onder voorbehoud dat hij belastingen betaalt).
Dikwijls wordt 'geen belastingen betalen' verward met 'niets bijbetalen bij de jaarlijkse afrekening'. Dit staat los van elkaar. Iemand die een inkomen heeft, betaalt maandelijks zijn bijdrage aan de belastingen. Als hij geen belastingen moet bijbetalen op het einde van het jaar (of zelfs terug krijgt), heeft hij meestal wel recht op deze vermindering. In plaats van niet bij te betalen krijgt hij geld terug of in plaats van geld terug te vorderen, krijgt hij meer terug.
Wat er gebeurt bij mensen die geen belastingen betalen, is niet duidelijk. Nationaal is de regel dat wie geen belastingen betaalt (vb: inkomen te laag) geen recht heeft op belastingsvermindering. Echter, bij de afschaffing van de belastingsaftrek op energiebesparende werken in het verleden werd hiervoor een uitzondering gemaakt.
Nu snel aanvraag indienen of wachten op het nieuwe stelsel ?
Iemand die (zo goed als) al zijn facturen heeft, kan best onmiddellijk zijn aanvraag indienen. Hierdoor verliest hij wel het recht om gedurende de volgende 10 jaar nog een aanvraag in te dienen. Werken die gebeuren na deze aanvraag komen dus niet meer in aanmerking voor een premie. Personen die liefst het maximum uit de premies halen en geen probleem hebben met een uitgestelde terugbetaling, kunnen best wachten tot alle facturen binnen zijn.
Disclamer
Deze samenvatting werd gemaakt met de beschikbare informatie. Hoewel deze informatie behoorlijk volledig is en Winfera deze informatie met de grootste zorg verwerkt heeft, kunnen we hierop geen garanties geven.